ALEGERI 2014 – EXERCITIU DEMOCRATIC SAU LOVITURA DE STAT?

200px-Tricolore1848.jpg


AMJ denunta modul in care Guvernul Romaniei si Ministerul Afacerilor Externe au organizat alegerile presedintiale din data de 02 Noiembrie 2014, de natura sa afecteze in mod grav dreptul de vot al cetatenilor romani.
Dreptul de vot este un drept esential in cadrul Statului de drept si al democratiei. Este singurul mod perfect democrativ prin care cetatenii isi manifesta optiunea politica si mandateaza clasa politica sa le reprezinte interesele.
Din aceasta perspectiva, institutia Presedintelui si a Parlamentului sunt mai importante si mai reprezentative decat cea a Guvernului, deoarece puterea acestora emana direct de la cetateni, ceea ce le da o nota de legitimitate mai puternica.
Alegerea Presedintelui si a membrilor Parlamentului este astfel cel mai important act pentru cetateni, este chintesenta democratiei, fiind esential ca procesul in sine sa fie cat mai corect pentru a reda cat mai fidel puterea majoritatii si vointa acesteia si, nu in ultimul rand, vointa fiecarui cetatean care contribuie atat la formarea majoritatii, cat si a opozitiei, fara de care nu ar exista democratie, ci autoritarism.
Or, alegerile de acest an au constituit, pana acum, o lectie de incercare de acaparare a puterii prin fraudarea mecanismelor democratice si de ignorare a vointei cetatenilor.
Modul in care au fost organizate alegerile in diaspora a fost o rusine pentru Guvernul Romaniei si pentru Autoritatea Electorala, Biroul Electoral Central si Biroul Electoral al Circumscriptiei nr. 43 Diaspora, fara a fi derobat Ministerul de Externe, atat in fata propriilor cetateni, cat si in fata opiniei internationale.
Faptul ca angajati ai Ministerului de Externe au chemat forte de ordine ale unor state straine pentru a disciplina cetatenii romani, care le platesc salariile si pentru servirea carora se afla in aceste misiuni, constituie un afront adus romanilor si o palma pe obrazul acestora.
Faptul ca sute de mii de cetateni nu au putut vota in Romania pentru ca nu au existat suficiente formulare, stampile, oameni, etc, nu poate constitui decat o actiune deliberata din partea organizatorilor menita sa saboteze procesul electiv si directionarii acestuia catre un anumit deznodamant.
Tot in scopul ingreunarii procedurii de vot s-a folosit procedura declaratia de proprie raspundere intr-o modalitate de natura sa perverteasca scopul legii.
Cerinta completarii acestei declaratii doar pe formulare tip si doar in fata sectiei de votare a dus la
dilatarea extrema si inutila a timpului de stationare in sectie si la intarzierea nelegala a procesului de votare.
Institutia care ar fi trebuit sa intervina si sa reglementeze problemele create, Biroul Electoral Central, a omis in mod deliberat sa intervina, confirmand astfel suspiciunile anterioare legate de componenta acestuia.
Biroul Electoral Central nu mai este institutia care vegheaza ca procesul electoral sa decurga legal si cu finalitatea dorita de legiuitor si de cetateni.
BEC a devenit astfel un instrument in slujba clasei politice care organizeaza alegerile cu membri aflati in sfera de influenta a serviciilor.
Alegerile din 2014 au demonstrat inca o data gresita intelegere de catre clasa politica a atributiilor care i-au fost conferite de catre cetateni.
In fata incercarii abuzive de preluare a puterii, AMJ considera reactia societatii civile de a protesta in fata institutiilor Statului binevenita, oportuna si ca fiind o manifestare democratica normala si legitima.
Ignorarea acesteia si continuarea demersurilor incepute in turul I al alegerilor echivaleaza cu o lovitura de Stat, fiind impiedicata determinarea prin vot a Presedintelui Romaniei.
Evenimentele din 2 noiembrie 2014 au demonstrat ca institutiile lucreaza impotriva si nu pentru cetateni, alesii impotriva alegatorilor, justitia impotriva justitiabililor.
Justitia poarta o mare parte de raspundere prin faptul ca ceea ce s-a intamplat acum a fost determinat si de lipsa de reactie eficienta a parchetelor si instantelor de judecata fata de modul in care a fost organizat referendumul din vara 2012.
Putem observa un paralelism fata de modul in care au fost organizate referendumul si alegerile de anul acesta.
Faptul ca, la mai mult de 2 ani dupa referendum nu au fost solutionate inca dosarele penale constituite cu acel prilej, a permis repetarea istoriei cu aceiasi protagonisti.
Prin aceasta nu spunem ca cei trimisi in judecata de catre Directia Nationala Anticoruptie sunt in mod obligatoriu vinovati, ci ca o decizie judecatoreasca se impunea iar prelungirea sine die a solutionarii unui dosar atat de important afecteaza increderea societatii civile in justitie si incurajeaza incalcarea legii.
Indiferent de rezultatul alegerilor, comportamentul angajatilor misiunilor diplomatice nu poate ramane fara consecinte.
AMJ cere Ministerului de Externe si Guvernului Romaniei sa recheme de urgenta si sa dispuna sanctionarea sefilor de misiune din cadrul ambasadelor din Diaspora care au demonstrat lipsa de respect fata de poprii cetateni si au aruncat o pata care nu poate fi stearsa asupra imaginii Romaniei.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *