Mark Gitenstein – conflict de interese sau incalcarea statutului diplomatic?

800px-US_Capitol_South.jpg

Asociatia pentru Monitorizarea Justitiei reclama Comisiei Europene, Departmentului de Stat si Departamentului de Justitie al USA incalcarea in Romania de catre reprezentantii acestora sau de catre resortisanti ai Statelor Unite ale Americii sau ale statelor membre ale Uniunii Europene a principiilor democratice care stau la baza Statului de Drept .

Respectarea principiilor Statului de Drept in Romania, ca o preocupare salutata de catre societatea civila romana, a stat la baza monitorizarii continue atat din partea Uniunii Europene, cat si a USA, aceasta monitorizare concretizandu-se in numeroase randuri prin rapoarte de tara, comunicate, luari de pozitie si vizite de lucru din partea institutiilor europene si americane, ca si in rolul activ pe care reprezentantii acestora l-au avut in Romania.

De curand, cu ocazia evaluarii facute in cadrul MCV (Mecanismul de Cooperare si Verificare), Comisia Europeana a apreciat ca Romania are un deficit in ce priveste respectarea independentei Justitiei si a separarii puterilor in Stat si a adus critici modului in care mass-media intelege sa se raporteze la evenimentele socio-politice interne. In acelasi sens, reprezentantul Statelor Unite ale Americii a emis un comunicat prin care a aratat ca sustine pozitia exprimata in MCV si ca este necesara o revizuire a standardelor avute in vedere la aprecierea libertatii de exprimare a presei.

Principial oportune, consideram in acelasi timp ca standardele si principiile avute in vedere atat de Comisia Europeana, cat si de Statele Unite ale Americii, trebuie sa fie respectate de acestea in aceeasi masura, pentru a nu exista riscul golirii lor de continut sau perceperea de catre societatea civila romana ca fiind simptomul unui tratament diferentiat al Romaniei in raport cu alte State din UE sau cu USA.

Valorile democratice enuntate trebuie sa fie aparate si respectate si de catre resortisantii si institutiile UE si USA, fiind evident ca incalcarea acestora trebuie sa dea nastere cel putin la aceleasi reactii si sanctiuni ca si cele avute in vedere in cazul Romaniei, perceputa ca fiind o democratie de tranzitie.

In acest context, recentele dezvaluiri ale unor anchete ale Departamentului de Justitie al USA demonstreaza ca fenomentul coruptiei din Romania nu se limiteaza la resortisantii si institutiile romane, ci se extinde si la investitori straini, care nu numai ca nu denunta coruptia, ci au transformat-o intr-un instrument facil de obtinere de profit sau de exclusivitati.

De aceeea, consideram oportun si necesar ca anchete similare sa aiba in vedere si rolul pe care reprezentantii USA l-au avut in sprijinirea unor astfel de actiuni, in conditiile in care mesajele venite din partea Ambasadei USA in ultimii zece ani au sprijinit neconditionat companii resortisante prin declaratii publice si interventii pe lângă instituțiile din România în legătura cu chestiuni care erau pe rolul instanțelor de judecată sau asupra cărora instanțele de judecata se pronunțaseră, exprimandu-se chiar nemulțumirea față de soluțiile instanțelor de judecată, raportat la ceea ce era considerat ca dezirabil de către Ambasadă.

In acest context,

Ne întrebăm care este valoarea care trebuie data anuntului facut de dl. Mark Gitenstein privind candidatura sa la un loc in organul de conducere al Fondului Proprietatea, prin prisma principiilor enuntate de Comisia Europeana si SUA,

Raportat la interventiile multiple pe care dl. Mark Gitenstein, in calitatea sa de ambasador al SUA a avut-o în sprijinul Fondului Proprietatea (condus si controlat de societati americane) in cazul Romgaz, in care a criticat public Hotărâri de Adunare Generală luate în cadrul societății si hotarari judecatoresti pronuntate in acest caz, in cazul numirii ca administrator al Fondului a societatii americane Franklin Templeton Investment Management, pentru care a facut lobby pe langa Presedintia Romaniei si Guvern, în cazul companiilor energetice, la care Fondul Proprietatea avea o participatie de 20% când s-a solicitat Statului Român să ia măsuri pentru urgentarea privatizării acestora (cu toate ca o parte din proceduri erau contestate în instanță sau în curs de desfășurare) si pentru numirea unui management privat.

Pentru a nu exista riscul crearii unei confuzii intre fosta calitate a domnului Mark Gitenstein si viitoarea pozitie pe care o va avea in cadrul Fondului Proprietatea si pentru a nu plana suspiciuni cu privire la cauzele luarilor de pozitie si implicarii active pe care a avut-o anterior in legatura cu aceasta societate,

Solicitam celor trei institutii mentionate sa cerceteze respectarea principiilor de baza intr-un stat democratic, si a regulii respectarii suveranitatii si neimplicarii unui reprezentant diplomatic strain in cazul domnului Mark Gitenstein.

Asociatia pentru Monitorizarea Justitiei

Be Sociable, Share!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *